کد مطلب: 

281638

ناظران مالی آمریکا: صنعت ارزهای دیجیتال در آمریکا به شکل روزافزونی در حال نابودی است!

به دنبال اقدامات حقوقی نظام مالی آمریکا علیه کوین‌‌بیس و باینسس، ناظران مالی این کشور هم نظارت خود بر شرکت‌های رمزارزی را افزایش داده‌اند، اما به ادعای کارشناسان، آمریکا صنعت تبادل رمزارزها را نشانه رفته است و تعلیق و عدم اطمینان در قبال مقررات این حوزه، مخاطرات سرمایه‌گذاری در آمریکا را بالاتر می‌برد.
ناظران مالی آمریکا: صنعت ارزهای دیجیتال در آمریکا به شکل روزافزونی در حال نابودی است!

به گزارش سیتنا به نقل از بی بی سی، سه سال پیش، اکثر شرکت‌هایی که موسسه اندرو دورگی در آنها سرمایه‌گذاری کرده بود، در آمریکا مستقر بودند.

دورگی٬ مدیر بخش رمزارز شرکت تکنولوژی ریپابلیک تخمین می‌زند که امسال تنها یکی از ده شرکتی که هدف سرمایه گذاری ریپابلیک است در آمریکا خواهند بود. این موضوع نگاه شرکت او را منعکس می‌کند که معتقد است مخالفت و مقابله آمریکا با دارایی‌های دیجیتال مثل رمزارزها به شکل روزافزونی افزایش یافته است.

به گفته دورگی، آمریکا واقعا صنعت تبادل رمزارزها را نشانه رفته است و تعلیق و عدم اطمینان در قبال مقررات این حوزه مخاطرات سرمایه‌گذاری در آمریکا را بالاتر می‌برد.»

خسارات بیشتر در پی متلاشی شدن چند شرکت معروف رمزارز از جمله اف‌تی‌اکس وارد شد که سم بنکمن، معروف به پادشاه رمز‌ارز مالک آن بود. دادستان‌های آمریکایی، بنک‌من را به انجام یکی از بزرگترین فسادهای مالی در تاریخ آمریکا متهم کرده است.

ناظران مالی آمریکا در پی این بحران نظارت خود را بر شرکت‌های رمزارزی افزایش داده‌اند و مقام‌های آمریکایی می‌گویند دست کم از سال ۲۰۱۷ به این شرکت‌ها هشدار داده‌اند که فعالیت آنها ناقض قوانین حمایتی نظام مالی آمریکا از سرمایه‌گذاران است.

کارزار بخش نظارتی نظام مالی آمریکا به طور پیوسته اتهاماتی را علیه شرکت‌های رمز‌ارز و مدیران آن طرح کرده و آنها را به نقض مقررات ثبتی، اعلام نکردن فعالیت‌های خود یا حتی فساد و سوءمدیریت سرمایه مصرف‌کنندگان متهم کرده‌اند.

به گزارش سیتنا، مقام‌های آمریکا به بیت‌کوین را، که بزرگترین سهم از بازار رمزارز را در صنعتی با هزاران رمزارز دیگر دارد، کالایی مثل طلا می‌دانند. در نتیجه بیت‌کوین تا حد زیادی از بحث‌ها درباره قواعد نظارتی کنونی دورمانده است. این بحث‌ها عمدتا حول یک پرسش حقوقی است که « اوراق بهادار به چه چیزی اطلاق می‌شود.

این تلاش‌های نظارتی شرکت‌هایی را که با توکن‌ها یا رمز‌ارزها پول جمع‌آوری می‌کنند گرفتار کرده است. مراکز خرید و فروش و نگهداری آنها نیز از این مشکل مستثنا نیستند.

مقابله نظام مالی آمریکا ماه جاری با اقدامات حقوقی علیه کوین‌‌بیس و باینسس٬ دو مرکز بزرگ تجارت ارز دیجیتال به اوج رسیده است.

گری گنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار از این اقدامات حقوقی حمایت کرده و وضعیت بازار و شرکت‌های رمزارز را با دهه ۱۹۲۰ مقایسه کرده که آمریکا هنوز بسیاری از قوانین برای جلوگیری از کلاهبرداری مالی را وضع نکرده بود.

ویل پیج، تحلیلگر تحقیقاتی شرکت « اینسایدر اینتلیجنس» می‌گوید تمایل برای خرید و فروش ارز دیجیتالی در مقایسه با سال ۲۰۲۱ که ارزش آن به بیش از ۳ تریلیون دلار رسیده بود٬ به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

او گفت: «رمزارز به حاشیه‌های بازار مالی بازگشته است. اعتماد به سیستم ضعیف شده و قطعا وضعیت آن بدتر شده است».

در پی این شکایت‌ها، مشتریان با دستپاچگی میلیاردها دلار را از بورس رمزارز بیرون کشیدند.

بانک‌های ایالات متحده کار خود را با بایننس محدود کرده و آن را مجبور به توقف پذیرش دلار آمریکا کردند.

همزمان٬ رابین‌هود، اپلیکیشن خرید و فروش سهام و اوراق بهادار، اعلام کرد که کار با دارایی‌هایی که در این شکایت‌ها مطرح شده‌اند را به دلیل «هاله ابهام» پیرامون سرنوشت آنها متوقف می‌کند.

منتقدان٬ کمیسیون بورس و اوراق بهادار٬ آقای گنسلر را به «اقدامات اجرایی خصمانه» به منظور تقویت وجهه سیاسی خودش متهم می‌کنند.

این منتقدان می‌گویند که باوجود تلاش‌های مکرر برای پیشنهاد قوانین جدید از سوی صنعت رمزارز، این سازمان حاضر نشده بین انواع مختلف شرکت‌های رمزنگاری و ویژگی‌های فناوری آن، مانند صرافی‌های غیرمتمرکزخودکار تفاوتی قائل شود.

بارت استفنز، از شرکای بلاکچین کپیتال٬ شرکت سرمایه‌گذاری که روی صدها شرکت رمزنگاری سرمایه‌گذاری کرده است، می‌گوید برای پیدا کردن بانکی که حاضر با همکاری آنها باشد با مشکل روبرو شده است: « تجربه‌ای بسیار ناامید‌کننده بود. شکی نیست که هدف حمله نظارتی هستیم.»

بیل هیوز، مشاور ارشد کانسنسی، یک شرکت نرم‌افزاری در تگزاس که از فناوری بلاک‌چین استفاده می‌کند، در این مورد با صراحت بیشتر می‌گوید: «اساسا کمیسیون بورس و اوراق بهادار به این نتیجه رسیده است که تا وقتی هست بازار رمزارز نباید در آمریکا وجود داشته باشد.»

اینکه که آیا کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا به دنبال نابودی صنعتی است که از هر شش آمریکایی یک نفر در آن سرمایه‌گذاری کرده، پرسش بعدی است.

ارزش بازار ارزهای دیجیتالی در سطح گسترده‌تر تقریبا یک سوم زمان اوج آن است. اکنون حجم معاملات کاهش یافته و علاقه توسعه‌دهندگان رمزارز نیز در حال کاهش است. سطح اعتماد نیز پایین است. ورشکستگی برخی از بانک‌های آمریکایی که کماکان حاضر به معامله با رمزازر بودند، در ماه مارس، ضربه محکم دیگری به آن زده است.

به گزارش سیتنا، هیلاری آلن، استاد حقوق در دانشگاه امریکن معتقد است که رمزارز ذاتا در معرض چرخه‌ رونق و تقویت و دستکاری افراد درون این نظام است و باید ممنوع شود.

به باور آلن اقدامات کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا می‌تواند به محدود کردن مجدد ارزهای دیجیتال به حوزه علاقه‌مندان به فناوری کمک کند.

او می‌گوید: «اگر این اقدامات حقوقی را با کاهش اعتماد عمومی و کاهش علاقه برای سرمایه‌گذاری در این عرصه کنار هم بگذاریم می بینیم که شاید آینده‌ای برای وجود نداشته باشد.»

استفنز، که قبلا دو «زمستان رمزنگاری» را پشت سر گذاشته است، حتی اگر با توجه به رویکرد فعلی آمریکا گزینه پیش رو انتقال به کشورهای دوستانه دیگر از جمله بریتانیا یا اتحادیه اروپا باشد، «آینده روشن باقی خواهد ماند.»

او به ارزش بیت کوین اشاره می‌کند که در حد قیمت خود در سال ۲۰۲۰ در حال نوسان است اما از ابتدای سال به طور قابل توجهی افزایش یافته است. قیمت رمزارز اتر هم افزایش داشته است.

برخی از شاخص‌ها مانند شمار آدرس‌های فعال در بلاک‌چین و تعداد قراردادهای هوشمند در حال اجرا، که توسط اندریسن هوروویتز٬ یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر ردیابی می‌شوند، نیز در حال افزایش است.

استفنز می‌گوید به دلیل کاهش قیمت‌ها و عقب‌نشینی رقبا٬ بلاک‌چین در سه ماه اول سال ۲۰۲۳ بیشتر از هر سه ماه دیگری در ۱۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری کرده است. او تاکید کرد: «ما شاهد توقف بنیانگذاران از تشکیل شرکت‌ها یا پروتکل‌های جدید نیستیم.»

جینا پیترز، کارشناس رمزارز که در دانشگاه شیکاگو تدریس می‌کند، هشدار می‌دهد که به رغم رشد این صنعت در خارج از آمریکا٬ از دست دادن بازار ایالات متحده چشم‌اندازپیش روی صنعت ارز دیجیتالی را به شدت محدود خواهد کرد.

او می‌گوید: «اشتباه است که فکر کنیم آمریکا می‌تواند این صنعت را نابود کند، اما قطعا می‌تواند صنعت ارز دیجیتال را کوچک‌تر کند».

بسیاری از افراد در حوزه ارزهای دیجیتال امیدوارند این اتفاق از سوی دادگاه، کنگره و یا رئیس جمهوری بعدی آمریکا به تعویق بیافتد. دادگاه می‌تواند حکم به عدول سازمان بورس و اوراق بهادار از حوزه اختیاراتش بدهد، بازنگری پیش‌نویس قوانین مربوط به رمزارزها در کنگره در حال انجام است و تغییر در کاخ سفید با انتخابات بعدی آمریکا ممکن است وضع را تغییر دهد.

آنجلا والش، یکی از همکاران پژوهشی در مرکز فناوری‌های بلاک‌چین در دانشگاه لندن می‌گوید: هر تصمیمی که در این مورد گرفته شود٬ بالاخره وضع روشن می‌شود.

او گفت: «ما در یک نقطه عطف واقعی هستیم. به مرحله آخر این رویارویی رسیده‌ایم.»

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 1
2023-06-16 13:26

افزودن دیدگاه جدید