کد مطلب: 

204281

مسیریاب صوتی "دال" یا "ویز ایرانی" در مسیر رقابت

"دال" اپلیکیشنی است ساخت دانشگاه شریف؛ یک مسیریاب صوتی که برخلاف نسخه خارجی‌اش، یعنی ویز نیازی به فیلترشکن ندارد. آیا دال می‌تواند در این بازار پر تحول پایدار بماند و از آزمونِ رقابتی فشرده سربلند بیرون بیاید؟
مسیریاب صوتی "دال" یا "ویز ایرانی" در مسیر رقابت

به گزارش سیتنا، سایت دویچه وله در گزارشی نوشت: "دال" را تلویحا "ویز ایرانی" می‌خوانند؛ یک نرم‌افزار مسیریاب صوتی که در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۵ طراحی و تولیدش کلید خورد.

یک ماهی از عرضه آن به بازارهای داخلی ایران می‌گذرد، یعنی از روز اول مهرماه ۱۳۹۶. این اپلیکیشن در همان هفته نخست موفق شد ۱۰ هزار کاربر را به خود جذب کند.

نکته مهم این است که پس از فیلترشدن "ویز" (Waze) در ایران، رقابتی هم در عرصه اپلیکیشن‌های مسیریابی وجود نداشت. همین نبود رقیب در بازارهای داخلی فضا را برای طراحی و عرضه اپلیکیشن "دال" مهیا ساخت.

ویز چیست و چرا فیلتر شد؟

ویز هم مثل دال یک اپلیکیشن مسیریاب صوتی است. این اپلیکیشن هم مثل نسخه بومی‌اش دال، بر اساس GPS - سامانه موقعیت‌یاب جهانی - کار می‌کند. ویز هم به کار مسیریابی می‌آید و هم در مورد تشخیص ترافیک، پیشنهاد مسیرهای جایگزین و حتی دسترسی به تاکسی‌های اینترنتی کارکرد دارد.

اما ویز در ایران فیلتر و عملا از دسترس خارج شد. علت فیلترینگ را زمانی محمود واعظی اعلام کرده بود. واعظی در زمان فیلترشدن ویز مسئولیت وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را برعهده داشت. او مدعی شد که فیلترینگ ویز کار وزارت ارتباطات نبوده و "کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه" در فیلترینگ این اپلیکیشن نقشی نداشته است.

گویا فیلترینگ ویز نتیجه حکم یک قاضی و علت صدور حکم هم برای مقابله با فعالیت‌های جاسوسی بوده است. "دنیای اقتصاد" روز دوم آبان سال جاری اقدام به بازنشر گزارشی از خبرگزاری ایسنا درباره راه‌اندازی اپلیکیشن دال نمود. در این گزارش به این بسنده شده که چون اپلیکیشن ویز به داده‌های مکانی کاربران دسترسی دارد، می‌تواند برای مقاصد جاسوسی نیز به کار گرفته شود.

تولید نسخه بومی

فیلترینگ ویز پایان عمر آن در بازارهای داخلی کشور نبود. رانندگان تاکسی و کسانی که به چنین مسیریابی نیاز داشتند، ناگزیر به استفاده از فیلترشکن شدند. استفاده از ویز فیلترشده هم هزینه‌ها را بالا برد و هم نیاز به پهنای بیشتر باند بود.

در چنین شرایطی کار برای طراحی اپلیکیشنی مسیریاب در دانشگاه شریف آغاز شد؛ نتیجه کار "دال" نام گرفت.

دال از نقشه فارسی استفاده می‌کند؛ ترافیک راه‌ها را نشان می‌دهد و امکان جست‌وجوی مکان‌های مختلف را دارد. دال زمان لازم برای رسیدن به مقصد را محاسبه می‌کند و جایگاه خودرو بر روی مسیر را نشان می‌دهد. برای استفاده از این اپلیکیشن کاربر نیازی به فیلترشکن ندارد.

مشکل اما زمانی شروع می‌شود که اپلیکیشن‌های مشابه خارجی به بازارهای داخلی راه یابند و حتی این امکان وجود دارد که وزیر ارتباطات جدید از اپلیکیشن ویز رفع فیلتر کند، همانطور که در حال حاضر هم برخی کاربران بدون فیلترشکن به این نرم افزار دسترسی دارند. در چنین حالتی رقابت برای "دال" دشوار می‌شود و ممکن است پیش از تسخیر بازارهای داخلی، به بایگانی اپلیکیشن‌های فراموش شده بپیوندد.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

میانگین: 4.5 (2 رای)
سیتنا 5
2017-10-27 10:15

افزودن دیدگاه جدید