کد مطلب: 

185519
عضو هیات علمی دانشکده‌ی پست و مخابرات در گفت‌وگو با سیتنا:

آزمایشگاه‌های مجهز دانشکده‌ی مخابرات در سطح منطقه کم نظیر است/ دانشکده‌‌ی مخابرات قطب آموزش‌های بلند مدت و کوتاه مدت علوم مهندسی مخابرات است

دانشکده‌ی علمی - کاربردی پست و مخابرات دارای آزمایشگاه‌های مجهز جهت ارائه‌ی آزمایشگاه‌های دروس مخابراتی دوره‌های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت و همچنین اجرای پروژه‌های کلان جهت توسعه‌ی بروز صنایع مخابراتی کشور در راستای سیاست‌های وزارت ارتیاطات و فناوری اطلاعات است.
آزمایشگاه‌های مجهز دانشکده‌ی مخابرات در سطح منطقه کم نظیر است/ دانشکده‌‌ی مخابرات قطب آموزش‌های بلند مدت و کوتاه مدت علوم مهندسی مخابرات است

دکتر محمد محمدزاده، عضو هیات علمی دانشکده‌ی علمی - کاربردی پست و مخابرات این دانشکده در گفت‌وگو با خبرنگار سیتنا ضمن ارائه‌ی توضیحاتی پیرامون دانشکده، به معرفی عناوین و وظایف آزمایشگاه‌های این دانشکده پرداخت.

وی گفت: دانشکده‌ی علمی کاربردی پست و مخابرات با توجه به قدمت تاریخی آن (تاسیس سال 1307) به عنوان یک قطب در زمینه‌ی آموزش‌های بلند مدت و کوتاه مدت علوم مهندسی مخابرات و همچنین اجرای پروژه‌های تخصصی مربوطه در ایران و سطح منطقه آسیا مطرح بوده است، لذا دانشکده دارای آزمایشگاه‌های مجهز جهت ارائه‌ی آزمایشگاه‌های دروس مخابراتی دوره‌های آموزشی بلند مدت و کوتاه مدت و همچنین اجرای پروژه‌های کلان جهت توسعه‌ی بروز صنایع مخابراتی کشور در راستای سیاست‌های وزارت ارتیاطات و فناوری اطلاعات است.

دکتر محمدزاده در تشریح آزمایشگاه‌های دانشکده که در بخش‌های تخصصی مشغول به فعالیت است، توضیحات ذیل را ارائه کرد:

1- آزمایشگاه آنتن و ماکروویو: این آزمایشگاه برای آموزش نحوه‌ی کار سیستم‌های ماکروویو، ادوات آن و همچنین اندازه گیری الگوی تشعششعی آنتن‌های فرکانس بالا مورد استفاده قرار می گیرد. این آزمایشگاه دارای تجهیزاتی مانند دستگاه تحلیلگر شبکه، دستگاه تحلیلگر طیف، سوییپ ژنراتور ماکروویو با فرکانس کاری تا GHz 23 بوده و امکان اجرای پروژه‌های تحقیقاتی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا وجود دارد.

2- آزمایشگاه مخابرات نوری: در این آزمایشگاه دانشجویان با روش کار یک لینک نوری، مشخصات ادوات آن و تجهیزات اندازه گیری مربوطه آشنا می شوند. اجزای لینک نوری  شامل لیزرهای نیمه هادی و LED، انواع فیبرهای نوری پلاستیکی و شیشه ای، فتو دیودهای PIN و APD، سوئیچ‌های نوری، تقویت کننده‌های نوری، مبدل‌های طول موج، مالتی پلکسرهای  OADM و  WDM می باشند. همچنین دستگاه‌های اندازه گیری مانند OTDR، Optical wave length meter, Optical spectrum analyzer, Optical Fiber Scope, Visual Fault Locater Optical Power meter جهت اندازه گیری تلفات توان و پراکندگی در نقاط مختلف لینک نوری مورد استفاده قرار می گیرد.

3- آزمایشگاه مخابرات دیجیتال: در این آزمایشگاه دانشجویان باپیاده سازی انواع مدولاسیون های ASK  و FSK  و PSK و QPSK و روش های آشکارسازی آنها، منبع noise سفید، رنگی، و فلیکر بطور تجربی آشنا شده و سیستم های مخابراتی مختلف را از نظر پارامتر سیگنال به نویز با هم مقایسه می کنند.

4- کارگاه فیبرنوری: در این کارگاه دانشجویان با مقدمات فیبرنوری و تجهیزات غیرفعال فیبرنوری از جمله انواع کابل ها، کانکتورها، و انواع مفصل بندی و همچنین کار با دستگاه‌های فیوژن (جوش) فیبرنوری و همچنین دستگاه OTDR آموزش می بینند.

5- آزمایشگاه اندازه گیری و ابزار دقیق: آشنایی با طرح مدارات الکترونیکی، استفاده از انواع تجهیزاتی مانند فانکشن ژنراتور، مالتی مترها، منابع تغذیه، اسیلوسکوپ‌ها، راه اندازی انواع حسگرها، و اندازه گیری جریان و ولتاژ در هر نقطه از مدار جزو دانش‌های ضروری یک مهندس برق محسوب می شود. در این آزمایشگاه دانشجویان با استفاده از ادوات مختلف به طرح مدارات تعریف شده می پردازند.

6- آزمایشگاه مدار منطقی: در این آزمایشگاه دانشجویان با نحوه عملکرد انواع گیتهای منطقی و بستن مدارهای مختلف بوسیله ICهای خانواده TTL  و CMOS ، طراحی مدارهای منطقی، طراحی دی مالتی پلکسرها و مدارهای اشمیت تریگر و شمارنده ها و بررسی عملکرد حافظه های RAM آشنا می شوند.

دکتر محمدزاده خاطرنشان کرد: با توجه به تجهیزاتی که در این آزمایشگاه‌ها فراهم شده است امکان برگزاری آموزش‌های ضمن خدمت برای پرسنل سایر نهادها و سازمان‌های تابعه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت مخابراتی ایران، صنایع دفاع، ناجا، سپاه، شهرداری برای آشنایی پرسنل با آنتن ها و تجهیزات ماکروویو وجود دارد.

وی در پایان گفت: آزمایشگاه‌های جدیدی مانند آزمایشگاه تجهیزات شبکه، آزمایشگاه مبانی امنیت، آزمایشگاه نیرو و آزمایشگاه مخابرات بی سیم در حال راه اندازی می باشند.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-12 16:30

افزودن دیدگاه جدید