کد مطلب: 

185473

شکایت مردم از درج ارقام غیرمعمول در قبوض تلفن همراه

شکایت مشترکان موبایل نسبت به درج هزینه در قبوض بابت اینترنتی که استفاده نکرده‌اند، پیامک ارزش افزوده‌ای که درخواست نداده‌اند، رومینگی که به قیمت نجومی منظور شده و تماس با کشور خارجی که روحشان از آن بی خبر است بخشی از ابهامات قبوض موبایل است، فارس علت ابهامات را از اپراتور پیگیری کرده است.
شکایت مردم از درج ارقام غیرمعمول در قبوض تلفن همراه

به گزارش سیتنا، این روزها گلایه از هزینه صورت حساب قبوض تلفن همراه یا احساس اتمام زودهنگام شارژ موبایل بیشتر شده است.

اگرچه روند استفاده از تلفن همراه در سرویس های مکالمه و دیتا به مرور افزایش یافته و مشترکان احساس می کنند با این حال میزان افزایش مبلغ صورت حساب با افزایش میزان مصرف تناسب ندارد.

اغلب این دسته از مشترکین گله مند از هزینه های اضافی صورتحساب نیز از دلیل این افزایش اظهار بی اطلاعی می کنند. جملاتی از جمله اینکه «اصلا از اینترنت استفاده نمی کنم اما هزینه اینترنت برایم منظور می شود»، «اصلا نمی دانم سرویس ارزش افزوده چیست اما هزینه ارزش افزوده در قبض دارم »، «استفاده چندانی از پیامک نمی کنم اما هزینه پیامک برایم زیاد منظور می شود»، «میزان مکالماتم نسبت به دوره قبل تفاوت چندانی نداشته اما صورت حسابم دو برابر شده است» و بسیاری از گلایه های دیگر تاکنون بارها آنها را شنیده ام.

فارس در پیگیری این موضوع، تمام روش ها و علت هایی که ممکن است به این نارضایتی ها ختم شود را بررسی کرده است.

*اخذ هزینه اینترنت  از مشترکی که اینترنت استفاده نمی کند

بعضی از مشترکین موبایل می گویند در حالیکه اصلا از اینترنت موبایل استفاده نکرده اند، اما در قبضشان هزنیه اینترنت درج شده است.

در پیگیری فارس، اپراتور در پاسخ به این گلایه احتمال فعال بودن دیتای گوشی مشترک را اعلام کرد. اپراتور توضیح داد: روی گوشی برخی مشترکان گزینه اینترنت فعال است و آنها هیچ بسته فعالی ندارند و پس از صدور قبض مشخص می شود که تعرفه به صورت آزاد برایشان محاسبه شده است. بدیهی است که در چنین شرایطی مشترک باید هزینه بیشتری بپردازد.

همچنین برخی از برنامه ها و نرم افزارهای تلفن همراه به صورت خودکار آپدیت می شوند و مشترک متوجه آن نیست.

اپراتور همچنین به مشترکان توضیح داد: اگر از اینترنت استفاده می‌کنید حتما یکی از بسته هایی که به کارتان می آید را خریداری کنید و اگر از اینترنت استفاده نمی‌کنید اما هزینه برایتان منظور می شود، دیتای گوشی خود را خاموش کنید تا در مواقعی که نمی خواهید از اینترنت سیمکارت خود استفاده نکنید و برنامه های گوشی امکان آپدیت شدن نداشته باشند.

*نارضایتی مشترکان از هزینه پیامک های ارزش افزوده ناخوانده/ از مسابقه ها و نظرسنجی ها بترسید

هزینه پیامک های ارزش افزوده در صدر موارد گلایه‌ دار است. بسیاری از مشترکان از بابت ردیف هزینه «ارزش افزوده » در قبوض اظهار بی اطلاعی می کنند و از هزینه ای به اجبار می پردازند نارضایتی هستند.

در این باره قواعدی وجود دارد که بسیاری از مشترکان از آنها بی اطلاع هستند. از جمله اینکه مشترک حتما باید توجه داشته باشد که اولین پیامک ارزش افزوده ای که از یک سرشماره برایش ارسال می شود هیچ هزینه ای ندارد. این همان پیامکی است که به مشترک می گوید در صورت استفاده از خدمات آن، مبلغ مشخصی از حساب آنها کسر می شود. اما اگر مشترک به این پیام جواب دهد و عضو آن سرویس شود، هر پیامکی که از آن سرشماره برایش بیاید هزینه خواهد داشت. برخی مشترکان به اشتباه تصور می کنند در ازای پیامکی که ارسال می کنند باید پول بپردازند و پیامکی که برایشان ارسال می شود هزینه ای ندارد که این اشتباه باعث بی توجهی به پیامکی های ارزش افزوده هر روز و در نهایت هزینه ارزش افزوده روی قبوض می‌شود.

البته با توجه به اینکه این روزها بسیاری از پیامک های ارزش افزوده در قالبی نه چندان واضح و برای مثال تحت عنوان مسابقه همراه با جایزه، مشترک را وسوسه می کنند، افراد باید در مسابقات و نظرسنجی های پیامکی که شرکت می کنند بسیار دقت کنند زیرا امروزه دیگر بسیاری از این نظرسنجی های به ظاهر ساده، یک سرویس ارزش افزوده و دارای هزینه هستند.

* صورت حساب گران پس از سفرهای خارجی

اغلب افرادی که برای دفعات اول به سفرهای خارجی می روند، در بازگشت، از هزینه گران صورت حساب موبایل گلایه دارند. آنها اعلام می‌کنند با اینکه حواسشان به این موضوع بوده اما با چند دقیقه مکالمه یا کمی استفاده از اینترنت صورت حساب چند صد هزار تومانی برایشان محاسبه شده است.

رومینگ بین الملل به معنای استفاده از تلفن همراه برای ارسال یا دریافت صوت، دیتا و پیامک هنگام مسافرت به خارج از محدوده جغرافیایی تحت پوشش شبکه اپراتور کشور مبدا است که در این حالت از شبکه های تلفن همراه کشور مقصد استفاده می شود. هزینه رومینگ به علت استفاده از شبکه اپراتور کشور میزبان است و این هزینه را هم اپراتور کشور میزبان محاسبه می کند.

مشترکی که قصد استفاده از سیمکارت ایرانی در سفرهای خارجی را دارد باید قبل از سفر از هزینه های مربوطه کسب اطلاع کند. زیرا در برخی مقاصد استفاده از سیم کارت خارجی به صرفه تر از قرارداد رومینگ بین اپراتور ایرانی و خارجی است.

اپراتور در پاسخ به این گلایه توضیحاتی را ارائه کرده است. پایه این توضیح بر مبنای تعرفه گران تر و محاسبه دقیقه ای مکالمات رومینگ بود.

اپراتور می گوید: کمترین تعرفه های رومینگ دقیقه‌ای چند صد تومان و در مقایسه با تعرفه های داخلی گران تر هستند. علاوه بر اینکه دریافت تماس در کشور میزبان حتی اگر یک ثانیه هم باشد، هزینه یک دقیقه را دارد و بسیاری از مشترکان از این موضوع بی اطلاع هستند. مجموع این عوامل باعث سنگین شدن رقم رومینگ در قبوض می شود.

اپراتور همچنین یادآور شد: از آنجا که هزینه رومینگ توسط اپراتور کشور میزبان محاسبه می شود ممکن است هزینه مربوطه در قبض ماه بعد برای مشترک منظور شود و با توجه به گذشت دوره مشترک به اشتباه تصور می کند هزینه فعلی مربوط به دوره بعد از سفر است.

*هزینه غیرمعقول بابت پیامک های ارسال نشده

پیامک از دیگر موضوعات مورد اعتراض مشترکان است. با روی کار آمدن پیام رسان ها و افزایش اقبال تلگرام، استفاده از پیامک کاهش یافته است،در عین حال بسیاری از مشترکان هزینه‌هایی که بابت پیامک در قبوض می بینند را غیرمنطقی می‌دانند. آنها اعلام می کنند در حالی که دیگر استفاده چندانی از پیامک ندارند یا دیگر پیامکی های طولانی ارسال نمی‌کنند محاسبه هزینه چند ده هزار تومانی بابت پیامک منطقی نیست.

فارس پیش از در گزارشی با عنوان « دردسر گوشی‌ آیفون برای ایرانی‌ها» پرده از موضوع هزینه بالای پیامک‌ها در قبوض برداشته است. در این بررسی مشخص شد بعضی از نرم افزارها و برنامه های موبایل برای تایید نصب، پیامکی ارسال می کنند که هزینه آن پیامک، بین الملل محاسبه می شود. از جمله اینکه در تجربه کار با محصولات اپل متوجه شده‌ایم که اپل آی‌دی برخی کاربران ایرانی، هنگام verify شدن سرویس FaceTime و Imessage پیامکی به مقصد سرور اپل در انگلیس ارسال می‌ کند که به دلیل پاسخ نگرفتن عمل ارسال پیامک تکرار می‌ شود. نتیجه این اتفاق به درج هزینه‌ پیامک در قبوض یا کسر شارژ بابت پیامک بین‌الملل منجر می‌ شود.

*درج هزینه تماس بین الملل در قبض و بی اطلاعی مشترک

گاهی برخی مشترکان با گلایه از رقم سنگین قبوض به دفاتر ارتباطی مراجعه می کنند و با رویت قبض، درج هزینه تماس بین الملل شگفت زده می شوند. این در حالی است که این دسته از مشترکان کاملا از این تماس ها اظهار بی اطلاعی می کنند و می گویند هرگز تماسی با کشور دیگری نداشته‌اند.

در پیگیری فارس برای مشخص شدن علت این موضوع، اپراتور تایید کرد که در این باره شکایت‌هایی دریافت کرده است. اپراتور اعلام کرد: در موضوعات این چنینی، با بررسی های فنی متخصصان امنیتی مشخص شده که در اغلب این موارد مشترک قربانی هک شده است که اغلب این موارد در پی نصب برخی بدافزارهای غیرمعتبر از منابع غیر موثق صورت گرفته است.

اپراتور توضیح داد: با مراجعه مشترکان در موارد متعددی بدافزارهایی شناسایی شده اند که بدون اطلاع مشترک به برقراری ارتباط از یک کشور به کشور دیگر و با واسطه گری سیم کارت هک شده اقدام می کنند که معمولا نیز کشور مقصد از جمله کشورهای دارای هزینه تماس گران از ایران است. هزینه این تماس به صورت بین الملل و با رقم های سنگین برای مشترک محاسبه شود.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2016-03-08 21:50

دیدگاه‌ها

تصویر علی
صلا دزدی و گران فروشی در کار نیست همه چیز امن و امان است مردم آسوده بخوابند و لطفا خواب بمانند
ارسال شده توسط علی در 19 اسفند 94 - 15:39
تصویر محمد کریم اخویزادگان
پیامک ارزش افزوده ای که اشاره شد یکی از معظلات مردم گردیده است اپراتور کاری به مشروعییت و یا داشتن صلاحیت برای ارائه دهندگان خدمات ارزش افزوده ندارد و فقط دنیال گرفتن خق السهم از مدعایان خدمات است برای مثال اگر یکی بخواهد از طریق پیامک یا مشاوره تلفنی خدمات روانپزشکی بدهد اپراتور توجهی به این موضوع ندارد که ایا این مدعی پزشک است و تخصص روانپزشکی وی از طریق مراجع ذیصلاح تائید شده و تعرفه مشاوره درخواستی این مدعی منطقی است یا خیر فردی ممکن است اجازه مطب نداشته باشد ولی میتواند خدمات پرشکی از شبکه بدهد این روش ها ممکن است سلامت جامعه را به خطر اندازد ولی اپراتور توجهی به این موضوعات و عوارض ان ندارد و فقط در مورد حق السهم چانه میزند قمار بازان به راحتی از طریق پیامک قرعه کشی راه میاندازند و هیچ دستگاهی ناظر بر عملکرد انها نیست و اپراتور هم فقط حق ترویج میگیرد در دوران طاغوت قمار بازها بلیط بخت آزمائی را راه انداختند ولی برای دور زدن قانون ظاهری به نام اعانه ملی ساختند تا مفاسد ان را روکش کنند اپراتور حاضر نشده حد اقل برای مشارکت در این قمار بازی روکشی بسازد و خیلی ساده از کنار این بحث ها عبور میکند و متاسفانه سایر نهاد های نظارتی فراوان و عریض و طویل کشور هم کاری با این کلک بازیها ندازند در نهایت این مشتریان هستند که باید هزینه اضافی خدمات ارش افزوده بدهند و اپراتور هم افزایش درامد داشته باشد . از طریق پیامک امروزها پیشنهاد خرید و فروش فاکتور رسمی به هر مبلع و هر تعداد با درج در سامانه اقتصادی خرید و یا فروش به شرکت ها میدهند که سر دولت کلاه برود و مالیات داه نشود و اپراتور هم این پیامک ها را ارسال میکند تا پول خود را بگیرد خدا رحمت کند مرحوم جاج آقا امانی کتابفروش محله ما در قزوین را در سال 40 من دانش اموز بودم وقتی برای خرید بیش از ده ریال که قیمت یک دفتر و یک مداد و یک پاک کن بود میرفتم میگفت با بزرگتر تا این اندازه احتیات میکرد تا مبادا معامله بر اساس عدم تشجیص خریدار تکلیف نشده مشروعیت نداشته باشد ولی اپراتور با این جریانات و دکان های پیامکی و مشاروه های تلفنی آبکی با فریبکاران در تخلیه کیسه مشترکین همراه میگردد و تکلیف شده ها را هم وسوسه میکند چه رسد به حرد سالان و نوجوانان نه به اصول مکاسب توجه دارند و نه اخلاق و نه به رسالت ملی . حرام و حلال هم برایشان مطرح نیست شاید هم تقصیر ندارند چون دیده اند که صدا و سیما کرم جعلی حلزون تبلیغ کرد و مردم را فریب داد و 50 میلیارد تومان حق تبلیغ گرفت بعد هم که افشا شد که تمام محتوای تبلیغ شده تله پولی بیش نبوده هیچ جا از این رسانه توضیح نخواست و هیچ برخوردی بااین باند جاعل و مبلغان نشد پس اپراتور هم همراه شده تا از قافله جا نماند. و از این بی حساب و کتابی سهمی ببرد وشکمی از عزا دراورد.
ارسال شده توسط محمد کریم اخویزادگان در 19 اسفند 94 - 10:04

افزودن دیدگاه جدید