کد مطلب: 

10039

وزارت امور خارجه، مشروح دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 را تشریح کرد

وزارت امور خارجه، مشروح دور اول مذاکرات ایران و گروه 1+5 را تشریح کرد

سید عباس عراقچی معاون وزیر خارجه کشورمان و عضو هیئت مذاکره کننده هسته ای ایران در مذاکرات با 1+5 پس از پایان دور اول مذاکرات در جمع خبرنگاران به تشریح طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران به 1+5 پرداخت و گفت: مذاکرات در فضای بسیار مثبتی بود. هر دو طرف در ارائه مطالب خود جدیت داشتند. بخش اصلی جلسه به ارائه طرح جمهوری اسلامی ایران گذشت و آقای ظریف طرح را با استفاده از پاور پوینت و به طور مفصل ارائه کرد.

به گزارش سیتنا نقل از وزارت امور خارجه ،وی ادامه داد: کلیات بحث را آقای ظریف مطرح و جزییات دقیق تر و عملیاتی در جلسه بعدازظهر که با حضور معاونان برگزار خواهد شد، بحث می شود.

عراقچی با بیان اینکه طرح ایران محرمانه است و محرمانه باقی خواهد ماند تا وقتی که مذاکرات به نتیجه برسد، اظهار داشت: این توافقی است که با 1+5 صورت گرفته و امیدواریم در طول مذاکرات بعدازظهر و فردا جزییات بیشتر طرح مورد بحث و بررسی قرار گیرد و بتوانیم برای جلسه بعدی با 1+5 و تاریخ آن تصمیم گیری کنیم.

وی عنوان طرح پیشنهادی ایران را پایانی بر یک بحران غیر ضروری و آغازی برای افق های جدید بیان کرد و افزود: بحران جاری در موضوع هسته ای کاملا غیر ضروری است و نمی بایست این بحران اتفاق می افتاد و به دلایلی که شرح آن مفصل است ما با این بحران مواجهیم.

معاون وزیر خارجه ادامه داد: در جلسه توضیح داده شد که چرا در این وضعیت هستیم و چگونه باید از این وضعیت خارج شد.

عراقچی اضافه کرد: ما برای مذاکرات یک هدف مشترک تعریف کردیم. برخلاف گذشته که هر طرف برای اهداف خود وارد مذاکره می شد. این بار تلاش می کنیم که یک هدف مشترک را ترسیم و بعد به سمت آن حرکت کنیم.

وی افزود: هدفی که ما در طرح خود تعریف کرده ایم عبارت است از تضمین حقوق جمهوری اسلامی برای استفاده از انرژی صلح آمیز هسته ای شامل فعالیت های غنی سازی و اطمینان از ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران. به اعتقاد ما این اهداف از راه های زیر می تواند محقق شود.

عراقچی این 5 راه را به شرح زیر برشمرد: استفاده از انرژی هسته ای برای مقاصد صلح آمیز، استفاده از سازوکارهای راستی آزمایی آژانس، همکاری بین المللی در اجرای حقوق ایران، رفع کامل تمامی تحریم های یکجانبه و چند جانبه و همکاری در زمینه نگرانی ها و علائق مشترک.

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه هر کدام از این موارد جزئیاتی دارد که در طول مذاکرات درباره آنها گفت وگو می شود، خاطر نشان کرد: اجرای این طرح اقتضائاتی دارد که اول از همه حسن نیت طرف مقابل است و بعد اینکه مذاکرات باید محدودیت زمانی داشته باشد. ما به صورت باز (open ended) مذاکره نمی کنیم و باید یک محدوده زمانی برای مذاکرات باشد. گام ها باید همزمان باشد و همزمان اجرا شود و فضای مثبت در طول مذاکرات حفظ شود و از اقداماتی که منجر به تشدید اوضاع می شود، خودداری شود.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران با ذکر این نکته که توافق مقدماتی باید در کوتاه ترین زمان ممکن به دست بیاید، عنوان کرد: اهداف مشترک، گام پایانی، اقدامات اعتمادساز، نقشه طرح و جدول زمانی مواردی است که معتقدیم باید در کوتاه ترین زمان درمورد آن توافق حاصل شود.

وی وجود یک مکانیسم نظارتی برای نظارت بر اجرای توافقات که می تواند شامل کمیسیون مشترک بین ایران و 1+5 باشد، را اقتضائات مذاکره برشمرد و گفت: ما در طرح خود مشخصه های گام اول و آخر را تعیین کردیم. گام اول باید این مشخصه ها را داشته باشد. اول اینکه بازسازی اعتماد دوجانبه خواهد بود و باید به صورت متقابل و متعادل صورت گیرد، دوم جلوگیری از تشدید اوضاع و اقداماتی که می تواند فضا را تخریب کند، سوم، پرداختن به نگرانی های فوری دو طرف، چهارم، حل اختلافات از طریق گفت وگو، پنجم، اجرای فوری توافقات و نهایتا گام اول برای یک دوره 6 ماهه خواهد بود؛ مگر اینکه زودتر از 6 ماه برای گام بعدی به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه گام پایانی دارای مشخصاتی است، عنوان کرد: استفاده از فتوای مقام معظم رهبری به عنوان مهمترین اقدام اعتمادساز، ادامه غنی سازی برای ایران، برخورداری ایران از تاسیسات هسته ای شامل راکتورهای تحقیقاتی، همکاری صلح آمیز بین طرفین، شفافیت و نظارت آژانس، لغو جامع و کامل همه تحریم های شورای امنیت و چند جانبه و یکجانبه و برخورداری از جدول زمانی در خصوص اقداماتی که باید انجام شود.

عراقچی یادآور شد: مواردی که بر شمرده شد کلیات طرح پیشنهادی ایران است و این طرح جزئیات بسیار مفصلی دارد که کماکان محرمانه خواهد بود تا توافق صورت گیرد.

وی با بیان اینکه فضای مذاکرات مثبت و واکنش اولیه اعضا 1+5 نیز مثبت بود، خاطر نشان کرد: احتمالا جلسه بعد از ظهر در ساعت 14:30 به وقت ژنو با حضور معاونان وزرا برگزار خواهد شد.

یکی از خبرنگاران از عراقچی پرسید که آیا طرف مقابل پیشنهادی را مطرح کرد که وی پاسخ داد: طرف مقابل پیشنهادات ما را شنید و از روحیه تعامل گرایانه و جدی طرف ایرانی استقبال کرد و قرار است درباره جزئیات بیشتر بحث کنیم.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا طرف آمریکایی پیشنهادی برای مذاکره دوجانبه داده است؟، خاطرنشان کرد: ما پیشنهادی برای مذاکره دو جانبه به هیچ هیئتی از جمله آمریکایی ها نداده ایم و پیشنهاد خاصی نیز نگرفته ایم. ملاقات های دوجانبه در سطح کارشناسی با درخواست و برنامه ریزی قبلی صورت نمی گیرد.

معاون وزیر خارجه کشورمان اعلام کرد که صبح امروز پیش از آغاز مذاکرات ایران و 1+5، با سرگئی ریابکوف، همتای روس خود دیدار و تبادل نظر داشته است و افزود: احتمالا امشب با ایشان یا هیئت های دیگر یا به درخواست ما بر حسب ضرورت یا به درخواست آنها ملاقات خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سئوال دیگری عنوان کرد که اعضا 1+5 در نشست امروز در ژنو تاکید کردند که از اختیار و صلاحیت کافی برای گفت و گو و مذاکره برخوردار هستند و معتقدم نتیجه مذاکره را به بعد از مذاکره موکول کنیم، بهتر است.

معاون وزیر خارجه در پاسخ به پرسش دیگری با بیان اینکه این مذاکرات دشمنانی دارد که در راس آنها رژیم صهیونیستی است، افزود: این بر عهده طرف مقابل است که اگر در مذاکرات جدیت دارد، جلوی تحرکات مخرب را بگیرند و اجازه ندهند دیگران برای آنها دستورکار مذاکرات را تعیین کنند.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سئوال که آیا ایران برای رفع نگرانی طرف مقابل، پروتکل الحاقی را می پذیرد؟، عنوان کرد: همان طور که جزئیات طرح محرمانه است و تا زمانی که توافقی صورت نگیرد، اعلام نخواهد شد.

عراقچی در پاسخ به این سئوال که آیا طرف مقابل در نشست صبح اشاره ای به طرح آلماتی کرده است، گفت: آنها پیشنهاد ایران را به عنوان پیشنهاد سازنده ای که می تواند مبنای مذاکرات باشد، دریافت کرده اند که این پیشنهاد جنبه های فراتر از آلماتی دارد و همانطور که قبلا اعلام کردیم، آلماتی متعلق به گذشته است.

وی نگرانی های ایران را شامل شناسایی حق ایران، تحریم، اعمال فشارها و ... برشمرد و گفت: ما سعی می کنیم در گام اول به رفع نگرانی ها بپردازیم.

عراقچی در پاسخ به سئوالی با بیان اینکه جدیت را در طرف مقابل در خصوص طرح ایران شاهد بودیم، عنوان کرد: طرح آلماتی با شکلی که در آلماتی مطرح شد، دیگر روی میز نیست.

یکی از خبرنگاران از معاون وزیر خارجه درباره حضور دو کارشناس تحریم از آمریکا در نشست ژنو سئوال کرد که وی گفت: یک کارشناس تحریم و یک کارشناس مسائل اقتصادی هستند که البته در جلسه صبح حضور نداشتند اما در جلسات بعدی بر حسب نیاز حضور می یابند.

وی در خصوص علت حضور آنها عنوان کرد: مشهور است که برای نشان دادن نیت هیئت آمریکایی به بحث لغو تحریم هاست که اگر درست باشد، گام مثبتی است.

معاون وزیر خارجه شایعات مطرح شده مبنی بر اینکه در دقایق آخر از هیئت ایرانی خواسته شده که بخشی از طرح را تغییر دهند، را تکذیب کرد.

عراقچی در پاسخ به سوال دیگری عنوان کرد که مذاکرات صبح به زبان انگلیسی بوده و مترجم نداشته است.

وی عنوان کرد فکر کنم تا فردا ظهر به جمع بندی اولیه برسیم.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد که ظریف و اشتون در جلسه بعدازظهر معاونان حضور ندارند و درباره شام شب گذشته ظریف و اشتون گفت که این جلسه بیشتر به آشنایی طرفین و برنامه ریزی برای جلسات امروز گذشت و موضوع فوق العاده ای نداشت.

عراقچی عنوان کرد که مذاکرات درباره طرح ایران و سه گامی که باید برداشته شود حداقل نیازمند چندین دور مذاکرات است و جلسات امروز و فردا به معرفی طرح ایران خواهد گذشت و در جلسات بعدی احتمالا پاسخ آنها را خواهیم داشت.

انتهای پیام

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2013-10-15 16:20

افزودن دیدگاه جدید