کد مطلب: 

294074

هزینه‌های مالیاتی اپراتورها می‌تواند صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه برون‌سپاری شده به شرکت‌های دانش بنیان شود

در گفت‌وگوی دبیر ستاد توسعه فناوری های اتصال پذیری و‌ ارتباطات معاونت علمی و‌ فناوری ریاست جمهوری با رییس اتحادیه صادرکنندگان صنعت مخابرات ایران در چهارمین روز برپایی ایران‌- اکسپو‌۱۴۰۳ تاکید شد: هزینه‌هایی که اپراتورها باید به‌عنوان مالیات بپردازند‌، می‌تواند صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه برون‌سپاری شده آن شرکت به شرکت های دانش بنیان شود.
هزینه‌های مالیاتی اپراتورها می‌تواند صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه برون‌سپاری شده به شرکت‌های دانش بنیان شود

به گزارش خبرنگار سیتنا، سه شنبه ۱۱ اردیبهشت، در چهارمین روز برپایی ایران‌- اکسپو‌۱۴۰۳، دکتر سید محمد کرباسی، دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به همراه تعدادی از مدیران ستاد، با حضور در سالن‌ iHiT از توانمندی‌های صادراتی شرکت‌های دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بازدید کردند و با مدیران و متخصصان این شرکت‌ها به گفت‌وگو پرداختند.

در پایان بازدید‌ صورت گرفته، دکتر سید محمد کرباسی در پاسخ به مجید ذوقی، دبیرکل اتحادیه مبنی بر این که توانمندی فنی محصولات بازدید شده را چگونه ارزیابی می کنند، بیان کرد: خوشبختانه  شرکت های دانش بنیان توانمندی خوبی را از خود به نمایش گذاشته اند و امیدواریم که این شرکت ها بتوانند برنامه های صادراتی خود را عملیاتی کنند.

در ادامه این گفت‌وگو، دکتر داوود ادیب رییس اتحادیه صادر کنندگان صنعت مخابرات ایران در خصوص «توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی» که اخیرا جزو مباحث روز در برنامه های حمایتی شرکت های دانش بنیان می باشد، طرح موضوع و سوال کرد که در پاسخ به این سوال توضیحات لازم از سوی دبیر ستاد مطرح گردید.

کرباسی عنوان کرد: بحث استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی صنایع بزرگ جزو موضوعاتی است که در حال پیگیری هستیم. برای تحقق این امر با اپراتور‌ها و صنایع مذاکراتی انجام داده‌ایم که‌ امیدواریم به‌زودی شاهد عقد قرارداد‌هایی در این زمینه باشیم تا این امر به هوشمند‌سازی صنایع و افزایش بازدهی آنها و کاهش مشکلات صنایع منتج شود.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های اتصال‌پذیری و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ضمن‌ اشاره به برنامه توسعه فناوری با اعتبار مالیاتی ۶۰۰ میلیارد تومانی بیان کرد: این ستاد طی هشت ماه اخیر تلاش‌های زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های لازم انجام داده و مذاکرات مختلفی نیز با وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات به منظور اصلاح برخی قوانین و قواعد رگولاتوری انجام داده است. هدف اصلی‌ این است که با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استفاده از اعتبار مالیاتی خود اپراتور‌ها، شرایطی ایجاد کنیم تا این فناوری‌ها در کشور از طریق اعتبار مالیاتی اپراتورها بومی‌سازی شوند‌. 

وی، ادامه داد: منظور از اعتبار مالیاتی این است که شرکت ها اگر در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کنند و طرح های آن ها مورد تأیید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گیرد و از پروژه‌های ضروری و اولویت‌دار کشور باشد، به همان میزان سرمایه‌گذاری، رقم مالیاتی از این شرکت ها کسر می شود‌.

کرباسی همچنین مطرح کرد: براساس این توافق‌نامه قرار نیست بودجه‌ای از سوی معاونت علمی و فناوری به اپراتور‌ها داده شود بلکه هزینه‌ای که هر اپراتور باید به‌عنوان مالیات بپردازد، صرف پروژه‌های تحقیق و توسعه آن شرکت خواهد شد. این امر به بومی‌سازی محصولات منجر می‌شود‌؛ این همان طرحی است که سال گذشته به‌عنوان قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب شد و ثمره خوبی برای حمایت از تولیدات دانش‌بنیان به ارمغان ‌آورد.

به این محتوا امتیاز دهید: 

هنوز رأی ندارید
سیتنا 5
2024-05-01 11:29

افزودن دیدگاه جدید